Tuesday, February 24, 2009

PTK 2009

Sukatan PTK 2009

SUKATAN PEPERIKSAAN PTK, BAHANGIAN 1(KOMPETENSI KHUSUS)DG44-TK3

1.3 PERLAKSANAAN DASAR PEMBANGUNAN NEGARA KE ARAH PEMANTAPAN JATI DIRI
Perdana Menteri akan mencadangkan:
Rangka Rancangan Jangka Panjang Ketiga, 2001-2010 dan Dasar Wawasan Negara yang bertujuan menyediakan objektif pembangunan negara dan dasar yang akan dilaksanakan dalam dekad ini sebagaimana terkandung dalam Kertas Perintah Bil. 11 Tahun 2001;

* bahawa dalam meluluskan Rangka Rancangan Jangka Panjang Ketiga dan Dasar Wawasan Negara, setiap lapisan rakyat Malaysia dikehendaki berusaha dengan gigih bagi mencapai kejayaan yang gemilang dalam menghadapi cabaran dari dalam dan luar negara yang semakin meningkat pada masa hadapan dan bersatu dalam usaha membangunkan sebuah negara yang berdaya tahan dan berdaya saing. "


Dalam penggubalan RRJP3, Majlis Perundingan Ekonomi Negara Kedua (MAPEN II) yang dianggotai oleh 154 orang ahli telah ditubuhkan, mewakili pelbagai kumpulan masyarakat. Keupayaan mereka menyiapkan laporan telah membolehkan Kerajaan memberi pertimbangan mengenai pandangan yang dikemukakan sebelum menggubal rancangan ini. Sungguhpun tidak semua perakuan yang dikemukakan itu diterima, tetapi Kerajaan secara ikhlas dan jujur telah memberi pertimbangan dengan teliti ke atas semua perakuan mereka.
Pendidikan menjadi fokus utama dalam RRJP3, 2001-2010.
-Universiti awam akan disusun semula untuk dijadikan universiti penyelidikan, sehubungan dengan itu, program ijazah lanjutan akan ditingkatkan untuk mencapai matlamat 25% bilangan graduan ijazah lanjutan daripada jumlah graduan menjelang 2010.
- Bagi meningkatkan tahap kecekapan guru sekolah rendah dalam pengajaran dan pembelajaran bagi mengalakkan pembelajaran sepanjang hayat, mereka digalakkan untuk memperoleh ijazah sarjana atau ijazah dalam bidang pendidikan.Kementerian Pendidikan akan menyediakan kursusu latihan dan program pendidikan melalui internet dan media ICT, termasuk penubuhan universiti terbuka serta pendidikan jarak jauh. Sekolah juga akan dilengkapi dengan kemudahan pengajaran dan pembelajaran menggunakan teknologi interaktif multimedia dan laman web.
- Bagi sekolah-sekolah di kawasan terpencil, teknologi komputer mudah alih tanpa wayar akan diperuntukkan supaya guru-guru dan murid-murid di kawasan yang kekurangan sumber elektrik menikmati kemudahan ICT.
- Kerajaan juga akan menawarkan saintis dan ahli teknologi pengajaran dan pembelajaran kepada 77,640 orang dengan nisbah 7:10000 memandangkan permintaaan terhadap kakitangan TMK meningkat dalam RRJP3.
-Nisbah 60:40 antara pelajar sains dan sastera akan dipercepatkan, dengan berbagai program. Tujuannya ialah mengalakkan lebih ramai pelajar untuk belajar sains bagi melahirkan keperluan tenaga manusia dalam bidang kerja seperti perubatan, pergigian, kejuruteraan, senibina, ICT, pendidikan sains dan bidang penyelidikan.

WAWASAN 2020

MATLAMAT PEMBANGUNAN NEGARA IALAH MENJADIKAN MALAYSIA “.. SEBAGAI SEBUAH NEGARA INDUSTRI” DAN “... PEMBENTUKAN SEBUAH NEGARA MALAYSIA YANG BENAR-BENAR MAJU MENJELANG TAHUN 2020 ... MENURUT ACUAN KITA SENDIRI ...”.
-KEMAJUAN YANG DIMAKSUDKAN MELIPUTI ASPEK EKONOMI, POLITIK, SOSIAL, KEROHANIAN DAN
SEKTOR KEBUDAYAAN







CABARAN 2020

1 comment:

Isi Hati seorang Teman said...

bkan nak comment sgt...
tp nk bgtahu ni...
ni faez amirul mursinnee...
no cg hlang r...sy dapat 3a...
add mate 6c...
no baru sya....
ni email sy...
mamatkonok@yahoo.com....
nk bg no phone dlam email 6t